Sunday, June 19, 2011

Cara Hindari Marah..

tajuk post nie mungkin dah banyak kat mana mana blog kan. mungkin anda jugak dah baca kat mana mana atau buat latihan karangan waktu zaman sekolah dulu. errr, tu bagi lepasan sekolah lah. yang masih bersekolah. mungkin anda baruuuu semalam buat karangan tentang tajuk nie.

jadi.

mari kita dok jengah jengah ape mende yang sebeno beno nye cara yang termantooppp untuk hindari diri daripada marah yang merajai diri. kalau anda. anda suka dengan pemarah ? haa, semua geleng. tadea yang angguk walaupun diri mereka adalah pemarah. tapi sebulatnya, kita tak boleh nak salah kan orang tu. dah mungkin memang perangai nya macam tu.

cuma. apa yang boleh kita bantu. cara untuk menghilangkan.. kalau tak boleh hilang. cara untuk mengurangkan kemarahan daripada teruss menjadi punca kita di pinggirkan dari orang yang di sekeliling.

langkah 1 : tarik nafas sedalam yang boleh. cuba bertenang. anggap semua yang telah terjadi pada anda adalah sesuatu yang tak di sengajakan. ohh.. mungkin anda seorang pemarah. tapi anda adalah seorang yang mudah memaafkan orang. jadi. maafkan orang yang membuat anda marah. 

langkah 2 : pegi lah ke mana mana gym yang ada tempat penumbuk orang untuk mereka yang berlatih gusti ala ala sapok biki tu kan. haahh ! tumbuk lah sepuas hati sampai berbuih mulut. baru rasa lega kan. selagi tak lega. jangan berhenti ! ahhhaa. :)

langkah 3 : pegi lah ke taman taman yang berhampiran dengan anda. main buai kea. main gelongsor ke. sambil sambil tu boleh tengok gelagat kanak kanak yang ada kat situ. rasa nya ni adalah salah satu cara yang terbaik sebab kita akan rasa gembira bila bersama kanak kanak. cumaaa. adalah kadang kadang tu pening juga kepala nak layan. nak mcd lah kfc lah. demand betul. macam naveed ! :p 

langkah 4 : keluarlah bersama kawan kawan anda. borak borak. apa bak kata remaja remaja zaman sekarang nie. " chill chill ". lobeh korang lah jang. den pon tok rhoti. :D mungkin sedikit sebanyak mereka juga dapat mengurangkan kemarahan yang sedang menular dalam diri korang.
**(cehh, nampak tak ayat bahasa melayu ajaran cikgu masitah. kalau cikgu masitah baca belog sy yang bergaya ni, terduduk dia menangis terharuuuu.)

langkah 5 : makan dengan banyak. wooo. nie bukan untuk semua. mungkin ada sesetengah yang sensitip dengan makanan tak boleh guna cara ni. umpama kata lain. mereka yang sedang berdiet. tapi kadang kadang sy juga mengaplakasi cara ni. sebab tu sy gemukkk. :D tapi jangan lah makan banyak sampai masuk hospital tak sedarkan diri akibat overdos. tak boleh tak boleh tu. menyusahkan orang pulakk nanti.

langkah 6 : mengemas dapur. haa ! tak ramai orang boleh buat tapi ada sorang yang boleh buat. dia adalah kawan kepada lecturer bel sy waktu part 1. dan miss sukaa sangat cerita dengan kitorang sampai obses 4, 5 kali cerita pasal menda ni. *kelentung kelengtang* bunyi periuk dia cerita kawan dia mengemas. kitorang dengar jea. maklum. jaga hati nak carry mark lebih. :D niee bagus ! sy likelikelike. nie bukan jea boleh mengurangkan kemarahan tapi bagi kemudahan untuk orang lain.  kan senang dapat housemate macam tu. buat dia marah. pastu dia kemas dapur. :)
** eh eh, nie tak. nie gurau. :D

langkah 7 : tengok lah maharaja lawak. tak lah specific untuk maharaja lawak jea. tapi program program lawak yang macam tu lah. spontan ke. apa program yang sentap sentap tu.. haaa ! oh yeah! ke :D selain dapat mengurangkan kemarahan tapi dapat hilangkan kebosanan. :D kalau maharaja lawak. tengok jambu tengok jambu. sakit perut sy kalau layan lawak jambu yang apa pun tak boleh tuuu. tapi anda perasan tak. nape jambu macam tak best sangat minggu lepas ? tolong lah stay konsisten jambu ! 
** apa nie apa nie ! dah keluar topik. abaikan ayat tu tolonggg.
-____-

langkah 8 : haaa. yang ni yang paling utama. kire yang paling sy bold kan lah. kalau anda rasa marah. cepat cepat ambil wuduk. kalau masih rasa tak tenang. buat lah solat sunat dua rakaat. mintak di jauhkan dari syaitonirajim tuuu. insyaAllah ni cara yang paling berkesan. maklumlah, softener yang paling lembutttt untuk hati.

marah adalah satu perangai syaitan. dia sengaja bagi kita marah suruh kita ikut perangai dia. awak nak kea ikut dia ?? mesti lah tanak kan ! jadi. cari cara yang paling sesuai untuk hilangkan marah anda. umpama kata orang dolu dolu. rambut hitam sama. hati lain lain. yang rambut warna warni tu tak tahu lah pulak sy kannn. :)

selamat mencuba ! :D

No comments:

Post a Comment